NOVA HRVATSKA POEZIJA: JAKOB FILIĆ
Kad se spustim sam na plažu
Pa legnem na kamen pod sunce
I namjestim ruke pod glavu i prsa,
Osjetim kucanje vlastitog srca
U veni na vratu i prsnom košu
Kao koprcanje polumrtve ribe
U plastičnoj vrećici na rivi,
Pomislim na razbijene glave hobotnica
I odsječene peraje morskih pasa
Obješene o kuke na tržnici
Pa skočim u more da se ohladim.
Kad se spustim s tobom na plažu
Pa legnem na kamen pod sunce,
Nešto me žulja pod lopaticom,
Naslonim glavu na tvoje grudi
I osjetim kucanje tvog srca,
Kao srebrnu ribu u rukama,
Pomislim na sve što ćemo raditi
Navečer kad se vratimo s plaže
Pa skočim u more da se ohladim.
Zadnjih dana mobitel me podsjeća
Na najljepše trenutke od prije pet godina,
Slaže selekcije fotografija s tobom,
Pa sam se sjetio da su mi i nakon prekida
Facebook i Instagram još mjesecima
Nudili prijedloge za prijateljstvo
S tvojim frendovima i članovima šire obitelji
I da si mi još dugo bila prvi kontakt
Na share buttonu kad bih slao memeove.
Mobiteli, aplikacije i algoritmi
Savršeno znaju kad ti trebaju nove tenisice,
Pogodit će čak i boju o kojoj razmišljaš,
Ali očito zadnji doznaju za prekide.
Što ako su nam sve to vrijeme dok smo bili skupa
Ti algoritmi namjerno čuvali vezu,
Nudili nam slične oglase i memeove,
Ovo smo nas dvoje videe mačaka,
Tjerali nas da usklađujemo Levisice,
I je li moguće da su nas nekako i spojili,
Stavljali mi tvoje objave na vrh homepagea?
Što ako je ljubav samo kapitalistička zavjera,
Lijepo ime za precizno targetiranje,
Podmukla marketinška strategija,
Spajanje ljudi s ciljem da kupe Netflix pretplatu,
Natjeraju nas da zabrijemo na Wolt burger srijedu
I zajedno postanemo ovisni
O proučavanju popusta s ABOUT YOU?
Snimio Zvonimir Barišin / PIXSELL
Kad sam kao dijete dolazio na Prvić,
Nikad se ništa nije mijenjalo.
Iste pukotine u betonu na putu do plaže,
Smrad kontejnera na jazu, ose oko pipe
I tri otiska mačjih šapa na rivi.
Svakog ljeta ista poštarica i župnik,
Posada na Tijatu,
Iste prodavačice, alkoholičari pred dućanom
I kupači kod odmarališta Požega,
Svi starci Prvića,
Umirovljenici obješene kože i sala,
S prijenosnim radijima i križaljkama.
I isti susjedi i rodbina oko naše kuće na brdu,
Svakog su nas dana zvali na sok i kekse,
A ja sam bježao da što prije siđem do mora,
I svakog su se ljeta čudili koliko sam narastao,
Ne bi me ni prepoznali,
A oni uvijek isti,
Vječno stari i mladi istodobno,
Kao da su oduvijek ovdje.
Na Prviću se nikad ništa nije mijenjalo,
Samo su metalne ljestve uz rivu na plaži
Nekih ljeta bile plave, a drugih crvene.
Danas sred čela imam dvije duboke bore,
Jednu od sunca i jednu od starosti,
Jer nikad nisam nosio sunčane naočale,
A svi ti starci Prvića sve umornije pozdravljaju,
Šepaju i zadihani stoje u sjeni na povratku iz dućana,
Pričaju o sprovodima i pretragama,
Ispadaju im zubi,
Ne zovu na kavu i kekse,
Pokapaju djecu i više ne dolaze.
Prvih dana na Prviću sad buljim u zalaske
I kad se nakon plaže pogledam u zrcalu,
Dok pokušavam izravnati te dvije bore od sunca,
Vidim kako ležim na plaži s popucalim venama,
Padam u tušu i slamam kuk,
Prekidam ljetovanje zbog kemoterapije,
Dok neki drugi klinci
S vječnim djetinjstvom sličnim našem
Trče na plažu istim putem s drugačijim pukotinama,
Skaču sa svježe pokrpane stare rive
S novim otiscima mačjih šapa u betonu
I ne vide kako se sve stalno mijenja, stari i odlazi
Jer svugdje oko sebe vide samo more.
Neki dan u Novom Zagrebu,
Na ljetnoj pozornici u Travnom,
Puštali su neki francuski film,
Sparna plava noć sa žutim svjetlima,
Antene i rublje na betonskim zgradama,
Šuškanje nečijih života,
Cijeli je kvart jedan veliki balkon.
Dvadesetak gledatelja na livadi,
Ali nitko nije ovdje zbog filma,
Nego da par sati samo bude u noći,
Na tlu je ionako neudobno i brzo skužiš
Da je kino na otvorenom najljepše
Kad slučajno prolaziš biciklom i staneš pet minuta,
Uhvatiš par scena i raspored ljudi na travi,
Pa nastaviš dalje i zamišljaš nastavke filma
I života gledatelja dok se vraćaju kući
U žute sobe s otvorenim prozorima,
Kažeš si da ćeš drugi put i ti biti s njima na travi…
Kino na travi je najljepše kad prođeš biciklom,
Nitko nije ovdje zbog filma
I platno je samo izlika da budemo vani,
Ali te su nam večeri svejedno svima išli na živce
Dva klinca koji su s biciklima stajali pokraj,
Igrali su igrice i pričali o Brawl Stars skinovima,
Trofejima i legendary starr dropovima,
Lica obasjanih plavičastom svjetlošću ekrana,
Muljali su starcima kad su ih zvali zašto još nisu doma
Pa sam se sjetio da je Zagreb ljeti veliki balkon,
I da su i njima ekrani samo izlika da budu u noći,
I možda je brainrot ustvari vječno djetinjstvo,
Beyblade, kokanje i fidget spinner,
Tajno skrovište na parkingu,
Čaša vode iz kafića nakon nogometa,
Stablo trešnje kod susjeda u vrtu,
Prijatelji koje smo upoznali putem.
Jednog proljetnog jutra
Možda se probudim i shvatim
Da ove godine
Kornjača neće izaći iz zemlje.
Jednog proljetnog jutra
Možda se iskopam i shvatim
Da ove godine
Dječak neće prošetati vrtom.
Kad u busovima i kafićima
Čujem sve te ljude
Kako jednakim žarom pričaju
O vrganjima i seksu u troje,
Lynchu, Livaji, omekšivačima,
Bibliji, kortikosteroidima i štapnim mikserima,
Ponekad se zapitam jesmo li stvarno ista vrsta,
Ali voljeli lokomotive, ulaganja ili vrtlarenje,
Svi ti ljudi oko mene
Nose iste osmjehe
I isto im sjaje oči.
I kako je lijepo da svatko ovdje
Može imati nekoga da ne bude sam,
Ljudi koji pričaju loše viceve,
Ulažu u bitcoin ili mljackaju,
Ne dodiruju tramvajske rukohvate,
Svađaju se s konobarima,
Skupljaju makete aviona,
Čak i ljudi koji kopaju nos,
Naći će neke druge ljude,
I nosit će zajedno iste osmjehe
I isto će im sjati oči.
Mi ljudi, zajednička rasa,
S vatrom u očima i sjajem na licima,
Nad nama izlaze i zalaze dani,
Ljudi ljeta i zime,
Ljudi sunca i sjene,
Svi isti,
Ljudi koji iz zabave psima režu repove,
Ljudi koji ljude zavežu za radijator
Pa im čupaju nokte i tuku ih palicama
Prije nego ih žive zapale,
Ljudi koji će sutra silovati susjede,
Rasparati im utrobe
I oni koji više vole mačiće,
Mi, ljudi, braća i sestre,
Nosimo iste osmjehe
I isto nam sjaje oči.
Piše Darija Žilić
Jakob Filić rođen je 1994. u Zagrebu, diplomirao je francuski jezik i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Objavljuje poeziju u časopisima i na društvenim mrežama, gdje i istražuje suodnos kapitalizma i poezije. Dobitnik je Nagrade Milivoj Cvetnić koja mu je omogućila tiskanje prve zbirke Ovdje. Upravo taj topos ovdje i jest tu da naglasi autorovu opčinjenost ovim sada, ljepotom trenutka, ili kako ističe, „gdje imamo tijela i gdje svaki dan zalazi sunce“. Poezija Jakoba Filića okrenuta je aktualnim temama, stvarnosna, uključuje internet i društvene mreže, te nove oblike komuniciranja i imenovanja. I nije slučajno da Filić spominje šušur kapitalizma, jer je čitav svoj pjesnički početak pomno konceptualizirao odličnim dizajnom, promišljenim marketingom koji čak uključuje kupnju predmeta, sapuna i novčanika, kao svojevrsni pjesnički performans.
Pjesnik želi izaći iz kule bjelokosne i povezati poeziju sa svim oblicima današnjeg društva. Pritom kao da su njegove pjesme i pjesme odrastanja, od pjesama nevinosti do iskustva, od bezbrižnosti do nelagode, ljubavnog loma, egzistencijalnih problema, traženja posla, samozapošljavanja. I pritom u tom procesu ogoljavanja pjesnik želi što je moguće više povezati iskustvo lirskog subjekta s vlastitim iskustvom.
Monika Herceg ističe kako je poezija Jakoba Filića otvorena prema čitatelju, ona dopušta lagan ulazak u pjesme, da bi potom dugo s tim pjesmama ostali promišljajući. Uronjena u svakodnevno, poezija popisuje inventar svog vremena koji uključuje i Netflix, Spotify, Twin Peaks, Instagram, uočava Monika Herceg, no istovremeno zadržava ono zvjezdano, nebesko, pa će i Enes Kišević zapisati o Filićevoj poeziji: „da tko jednom dođe na Otok o kojem piše, njegovu će ljepotu zauvijek urezati u pamćenje.“ U ciklusu Love songs on the radio nalazimo narativne pjesme u kojima je lirski subjekt promatrač, bilježi fluks vremena, niže slike grada, plaže, dočaravajući simultanost raznih događajnosti.
Lirski subjekt promišlja, prepuštajući se osluškivanju tijela, opisu žudnje, uspoređuje vrijeme nekad, djetinjstvo i sadašnje doba, kroz kontrastne slike s otoka Prvića, naglašavajući pritom prolaznost: „Danas sred čela imam dvije duboke bore, / jednu od sunca i jednu od starosti.“ Posebno zanimljivo, nostalgično opisuje ljubav kroz algoritme, memove na mrežama, engleske poštapalice, pritom na ironičan način koristeći terminologiju s neta, sa stranica za kupovinu i kroz aplikacije. Unatoč tome, spleen Filićeve poezije je old fashioned, kao da priziva vječno djetinjstvo u kojem Zagreb ljeti postaje veliki balkon, svi njegovi stanovnici bivaju povezani u tim toplim ljetnim noćima dok gledaju film na travi, a svijet je pozornica, u kojoj se sve stapa, i ljudi i ekrani, u neko vječno sada koje briše vremenitost. Filić je sjajan promatrač, flanerski se kreće gradom i od sitnih detalja stvara poeziju, od prizora lutkara u zimskoj noći na trgu, do žamora glasova koji sa žarom pričaju o svemu. Sve može postati poezija, poručuje mladi autor koji u svojoj poetici obnavlja stvarnosni modus koji je nastao prije dva desetljeća, a koji biva odlično reinterpretiran senzacijama novog stoljeća kroz beskompromisno ogoljavanje. Sve to čini Filićevu poeziju čitkom, živom, urbanom i spektralnom, ali i metafizičkom, sa sjajem briljantina.
818 - 820 - 17. srpnja 2025. | Arhiva
Klikni za povratak